Köprü



Bir karayolu, demiryolu ve ya kanal yapımı sırasında bir ırmak ve ya vadi gibi bir engelle karşılaşılırsa bu engeli aşmak için köprü yapılması gerekir. Köprüler ulaşım için son derece gereklidir. İnsanlığın ilk çağlarından beri köprü yapılagelmiştir.



Günümüzde modern köprüler sabit, hareketli ve taşınabilir olarak 3 tipe ayrılmaktadır. Sabit köprüler, kiriş I şeklindeki çelikten ve ya betondan yapılmış ayaklara oturur. Daha sağlam olması için aralara köşegen çubuklar konarak üçgenler oluşturulur ve daha dayanıklı hale getirilir. Sabit köprülerin başka bir tipi olan asma köprüler çok geniş ırmakları geçmek için yapılır. İki kıyıda yüksek kuleler arasına taşıyıcı kablolar gerilir. Otoyolu, yine kablolarla, taşıyıcı kabloya asılır. Yol döşemeleri dengeyi sağlamak için, kafes kiriş ve ya kutu şeklinde yapılır. Yine Sabit köprülerin başka bir tipi olan çıkmalı köprüler ise, İki kirişli ve ya kemerli açıklık çıkmalar yapılarak uzatılır ve diğer parçalarla birleşir. Çelik ve taş kemer köprülerde vardır. Bazen yol, kemerin üstü yerine altına yapılır.

Hareketli ve ya açılır kapanır köprüler, gemilerin gidip geldiği ırmaklarda yapılır. Kirişli ve ya kafes kiriş şeklindedirler ve gemilerin geçmesi için kaldırılır ve ya yana açılırlar. Düşey hareketli köprüler, hareketli köprülerin bir başka tipidir. Hidrolik düzenleri bulunan iki kule kirişi taşır ve kiriş hidrolik düzenin yardımıyla düşey bir biçimde yukarı kalkıp, aşağıya inebilir.

Taşınabilir köprüler, Taşıyıcı bir araca asılmış, kirişli tipte köprülerdir. Aracın bir kenarında durarak, köprüyü karşı kıyıya uzatmasını sağlayan mekanik düzenleri vardır.