Motosiklet



Motosiklet motorunda havayla karıştırılmış benzin yakılır. Motorun önemli bir parçası olan karbüratör olup, benzinle havanın karışım oranlarını ayarlar. Gerekli oranda hava ve benzin karışımı silindire girdikten sonra, bir elektrik kıvılcımıyla ateşlenir. Bazı motosikletler otomobiller gibi otomatik marşlıdır. Bir düğmeye basınca benzin gelir ve ateşleme başlar.

motosiklet

Bazı motosikletler de ise marş düzeni yoktur. Sürücü bir pedala basarak motora ilk hareketi verir. Motosikletin freni genellikle disk fren şeklinde olup, bu diskler her tekerleğin ortasındadır. Disklerin içinde metal papuçlar vardır. Bunlar tekerleği yavaşlatacak şekilde dingile baskı yaparlar. Makinenin kontrolü el ve ayaklarla yapılmaktadır. Genellikle gidonun solunda ışık ve korna düğmeleri vardır. Debriyaj kolu da buradadır. Bu kol çevrilince, motorlu vites kutusu bağlantısı açılır ve tekerlekler dönmez. Ters yöne çevrilince tekerlekler tekrar dönmeye başlar. Gidonun sağ kolunda ön frenleri kontrol eden kol vardır. Bu kol fren kablosuna bağlıdır. Kenarda ise, benzin miktarını ayarlayan gaz kolu bulunur. Sürücünün ön tarafındaki tabloda hız, km. sayacı ve devir göstergeleri vardır.
Motosiklet giderken sürücü ayaklarını pedalların üzerine koyar. Sol ayak tarafında arka tekerleği frenleyen bir pedal vardır. Ön ve arka frenlerin ikisi birden kullanılacaksa önce arka tekerlek frenlenir. Sağ ayak tarafında ise, ilk hareket pedalı ve vites pedalı vardır.