Akümülatör



Akümülatör elektrik depo eden bir aygıttır. Pile benzer ve tıpkı pil gibi kimyasal bir tepkime yoluyla elektrik üretir. Ancak pilden farklı olarak, tepkime tersine çevrilebilir ve akümülatör tüm gücünü boşalttığında, içinden bir elektrik akımı geçirilerek yeniden doldurulabilir.


Otomobillere kurşun-asit akümülatörler yerleştirilir. En basit şekliyle, bir kurşun asit akümülatörü biri kurşundan, öteki kurşun diyoksitten yapılma iki plakadan oluşur. Plakalar, elektrolit diye bilinen zayıf bir sülfürik asit çözeltisine batırılmıştır. Plakaların üzerinde, elektrik akımının alınacağı bağlantı noktaları vardır. Kimyasal tepkime elektrik akımı üretir. Çünkü kimyasal elementleri oluşturan atomlar bileşik oluşturmak üzere tepkimeye girdiklerinde elektriksel güçler bunları birarada tutar.

Bir atomun dış katmanı, herbiri negatif elektrik yüklü elektronlardan oluşur. Bu taneciklerin hepsi sürekli olarak atomlara bağlı değildir ve kimyasal tepkimeler sırasında bir atomdan bir başkasına geçerler.

Bir elektron kazanan atom, fazladan bir negatif yük kazanmış olur ve tümüyle negatif yüklü duruma gelir. Buna karşın, bir elektron yitirirse pozitif yüklü olur. Yüklü durumdaki atomlar ya da atom grupları, iyon olarak bilinirler. Pozitif ve negatif yüklü iyonlar birbirlerini çeker ve uygun koşullarda biraraya gelerek bir bileşik oluştururlar. Aynı yüklü iyonlar birbirlerini iterler.

Metal atomun elektronları, atomdan kolayca ayrılır. Bir elektrik akımı, atomdan atoma atlayarak metalin içinden geçen elektronlardan oluşan akımdır.

Otomobillerde kullanılan kurşun asit akümülatörü, uygulamada yalnızca aside batırılmış iki plakadan oluşmaz. Kurşun dioksit çok kırılgandır. Saf kurşunun sert olmasına karşın, negatif yüklü plakada biriken kurşun, yükleme işlemi sırasında dayanıksız bir metal sünger durumuna gelir. Sonuç olarak her iki plakanın da desteklenmesi gerekir.

Bu destek, plakaların kurşun ve antimon alışımı ızgaralar biçiminde yapılıp, ızgaranın telleri arasına süngersi kurşun ya da kurşun dioksit sıkıştırılarak sağlanır.Akümülatörün gözünde bir ızgara vardır. Pozitif ve negatif yüklü ızgaralar almaşık biçimde yerleştirilmiştir. Yapıyı sağlamlaştırmak için ızgaralar, aralarına yalıtkanlar konularak, kısa aralıklarla yerleştirilir. Izgara sayısının çok olması akümülatörün çalışmasını etkilemez.

Her göz, bir asit kabına batırılmış bir takım plakadan oluşur ve 2 volt gibi oldukça düşük gerilimde elektrik üretir. Çoğu otoların elektrik sistemi 12 V ile çalışır. Bu, altı gözün seri bağlamasıyla sağlanır. Altı göz, tepelerindeki akım geçiren birleştirme çubukları dışında birbirlerine kesinlikle dokunmaz.