Batiskaf



1940 yıllarının sonunda Piccard’ın bulduğu dalma gemisi basınca dayanıklı ve bilim adamlarının kilometrelerce derinliklere dalmalarına olanak verir.


Batiskaf iki ana parçadan oluşur. İçi benzin dolu, suda hafif bir kazan olan, tekne biçimindeki büyük şamandıra; onun altına asılı küre biçiminde çelik kabin. Şamandırada da benzin çeşitli bölümlere dağılır ve aracın yüzme özelliğini, çeşitli miktarlarda demir talaşıyla dengeler. Bu safra, şamandıra içindeki besleme sandıklarında durur ve elektromıknatıslarla yerlerinde tutulur.

Küre aracın denetim merkezidir. Mürettebat, denetim araçları ve araştırma araçları onun içinde bulunur. Yüksek basınçlara dayanması gerektiği için duvarlarının kalınlığı 10-18 cm arasında değişir. Kürede iki kişinin gözlem yapabileceği lombozlar bulunur. Lomboz çevresinde kusursuz bir yalıtım sağlama amacıyla, metal gövdenin içine, genellikle plexiglas türünden saydam malzeme yerleştirilir. Lamboz camları, sivri ucu kesilmiş bir koni biçiminde yapılır ve yuvalarına dar tarafı içeri gelecek biçimde sokulur.Böylece üzerlerindeki basınç yerlerine daha iyi yerleşmelerini sağlar.

İki kişi olan mürettebat kürede normal basınçlı havada bulunur. Gene hava içinde hava tüpleri vardır.

Batiskaf dalışa hazırlanırken şamandıranın içindeki bazı bölümler hava ile doldurulur. Araç battıkça, şamandıranın dışı gittikçe atran bir basıncın etkisinde kalır. İçinde benzin bulunan bölmelerin alt kesiminde delikler vardır ve buradan giren deniz suyunun basıncı, daha hafif bir sıvı olan benzini hafifçe sıkılaştırır. Böylece şamandıranın içindeki basınç ile dış basıncın aynı olması sağlanır. Bu yüzden şamandıra küreninkinden daha ince bir metalden yapılır.Kılavuz zincir geminin altından sarkan bir parça zincirden oluşur. Zincirin ucu deniz tabanına değdiği zaman, zincirin ağırlığından kurtulan batiskaf hemen hafifler ve yavaşlar. Zincirin deniz tabanı üzerinde uzanan bölümünün ağırlığı gerekli düzeye gelince araç yeniden doğal yüzme özelliğini kazanır. Zincir aynı zamanda bir çekme halatı işi görerek aracın dengesini sağlar.

Su yüzüne çıkmak için elektromıknatıslar durdurulur, demir safra boşalır ve hafif benzin, tıpkı balon gibi aracı yükseltir.