Bisiklet



Biri ötekinin önüne gelecek biçimde yarleştirilmiş tel jantlı iki tekerleği, güçlü ve hafif bir iskeleti olan ve insan gücüyle işleyen bir araçtır. Sürücü, tekerleklerin üstündeki seleye oturur ve arka tekerleği sonsuz bir zincir ve zincir dişlisi aracılığıyla döndüren pedallara bağlı kollarla yürütür. Ön çatalı döndüren gidon yardımıyla yönetilir.


İletim sistemi: Bir sonsuz zincirle birbirine bağlanan farklı boyutta iki zincir dişlisinden oluşur. Daha büyük olan zincir dişlisi, pedal kollarının dingiline bağlıdır. Küçük olanı ise, arka tekerleğin göbeğine hareketsiz biçimde tutturulmuştur. Arka dişli bir bilya kilitli kavramayla bağlantılıdır. Yalnız pist yarışları için bilya kilitli kavramsız bisiklet üretilir. Bu tür bisikletlerde fren, sürücünün pedalların hareketine direnç göstermesiyle yapılır. Hareketsiz dişli aynı zamanda düşük hızlarda daha iyi bir denetim olanağı sağlamakta, fren mekanizmasının bulunmaması ağırlıktan tasarruf sağlamasına yol açmakta ve tekerlekler, fren balatalarının baskısına uğramadığından, çok hafif jantlar ve teller kullanılabilmektedir.

Vites sisteminin iki ana biçimi derayör tipi vitesler ve planet ( göbekten ) viteslerdir. Derayör ortak bir bilya kilitli kavrama üstüne vidalanmış, sayıları 2-6 arasında olabilen ve birbirlerinin yerini alabilen, değişik çaplarda zincir dişlisi düzeneklerinden oluşan hafif, sağlam ve güvenilir bir mekanizmadır. Vites değişimini sağlamak için zincirin kaldırılmasını ve zincirin bir dişliden ötekine geçmesini gerçekleştiren bir mekanizma ile vites değişikliği yapılırken gevşek olan zinciri gerili tutan bir aygıt vardır.Derayör tipi vitesler daha çok hafif olması gereken yarış ve gezinti bisikletlerinde kullanılmaktadır.

Planet vites, genişletilmiş bir arka tekerlek göbeğinin içine yerleştirilmiş bir dişli takımından oluşur. Zincirden, tekerlek göbeğini i,çteki dişli takımı ile birlikte döndüren arka zincir dişlisine geçirilir.Bu tip vitesli bisikletlerin çoğunda kontrapedal bulunur.

Frenler: Jant üzerine etkileyen frenler, ya çubukla işleyen üzengi frenleri ya da kabloyla işleyen kıskaç frenleriydi.Makas benzeri bir mekanizma oluşturulacak biçimde, merkezlerinden birbirine vidalanmış bir çift koldan oluşan kıskaç frenleri en çok kullanılan fren biçimidir.

İskelet: Çoğunlukla krom ve molibden ya da krom ve maganez içeren yüksek nitelikli çelikten yapılır.Bu alaşımlar güçlü ve hafiftir.Borular birbirine içten kaynatılmıştır.