Deniz Uçakları



Deniz uçaklarının tasarımında su, hava kadar önemlidir. Bu uçaklarda uçan pilotlar aynı zamanda birer denizcide olmak zorundadırlar.


Tasarımda aerodinamik etmenler pek değişmez. Fakat kanatların, kuyruğun ve motorların sudan yüksek tutulması gerekir. Deniz uçaklarında ön gövde oldukça büyük olduğundan denetimin sağlanması için dikey kuyruk ve yön dümeninin de geniş yüzeyli olması gerekir. İniş takımlarının sağlam ve dengeli botları bulunması, hafif ve kalkarken suyu fazla sıçratmayacak biçim verilmesi, tasarımda özen gösterilen etmenlerdir.

Gemilerde olduğu gibi deniz uçaklarında yüzme merkezi, ağırlık merkezinin altında olmalıdır. Ayrıca rahat yüzebilecek biçimde yapılması ve düşük hızlı seyirlerde su almaması için yüksek bir pruvası olması gerekmektedir. Kanat ucuna ya da orta kanat altlarına takılan botlar, daha iyi denge öğesi sağlayabilirler.

Kalkışlarda gövde sudan çok çabuk çıkmalıdır. Kalkış hızının sağlanmasında önemli rol oynayan bu özellik, gövde altı, suyu aşağı doğru itecek biçimde yapılarak sağlanır. Deniz uçaklarının gövde altları hemen her zaman su sıçramalarını yatıştırma ve kalkış gücünü artırma amacıyla hafifçe içbükey ve geniş V biçiminde yapılır.

Ağırlık merkezinin kıça yakın olduğu hız teknelerinin tersine, bir deniz uçağında hareket başlangıcında kaldırma gücü oluşturması ve suyun yüzüne yükselmesi açısından, ağırlık merkezinin epeyce önde olması gerekir. Bu nedenle deniz uçaklarının ağırlık merkezinin biraz gerisinde, gemilerdeki kıç yatırması gibi bir set bulunur. Basamak adı verilen bu set kalkış sırasında arka gövdedeki sürtünmeyi azaltır ve kanatların uygun bir kalkış açısı alabilmesi için uçak burnunun kalkmasına yardımcı olur. Uçağın bu aşamada ki durumuna basamakta adı verilir.