Diferansiyel



Motorlu araçlarda viraj alınırken döndürme milinin tekerlekleri farklı hızlarda döndürmesini sağlayan bir dişli takımdır. Viraj alınırken dönemecin iç yanındaki tekerlek ötekinden daha kısa bir eğri çizer. Bu nedenle hem kullanım kolaylığı hem de tekerleklerin aşınmasını azaltmak için iç taraftaki tekerlek daha yavaş dönmelidir.

Diferansiyel arkadan çekişli otomobillerde tekerlekler arasındaki arka aksların ortasında bulunan kutuya yerleştirilir. Kutuya önden tahrik mili, iki yandan da birer aks girer. Tahrik milinin ucuna takılan konik dişli akslardan birinin ucuna yerleştirilmiş ayna dişlisini döndürür. Dört küçük konik dişliden oluşan bir takım ayna dişlisine tutturulmuştur ve onunla birlikte döner. Öteki aksı ayna dişlisinin karşısındaki istavroz dişlisi döndürür.

Ayna dişlisi ile konik dişli arasındaki tahvil oranı (bir dişlideki diş sayısının ikincisine oranı) aracın ivme ve en yüksek hız gibi çalışma özelliklerini belirler.

Ayna ve konik dişlileri helisel dişlidir; yani dişli yüzeyler konik, dişlerin yüzeyide eğimlidir. Böylece dişliler dönerken bir diş çifti ayrılmadan bir sonraki çiftin birbirini kavraması sağlanır ve boşlukta çalışmanın önüne geçilir.

Sistemdeki bütün dişliler rulman yataklara yerleştirilir sonra laynerler takılır. Ağır yağ doldurulup yağ sızdırmayacak biçimde kapatılır.