Demiryolu



Bir demiryolu hattı döşenmeden önce izleyeceği yol incelenir ve bir ray yatağı hazırlanır. Her ray 2 adet metal bağlama plakası ile yerine oturtulur. Plakalar cıvatalarla taban levhalarına bağlanır. Levhalar da tahta ve ya beton gibi bir maddeden yapılmış olan traverse metal çivilerle sağlam bir şekilde tutturulur.

demiryolu

Yolun iki yanına değişik uzunluktaki raylar döşenir ve uçları birbirlerine köşebentlerle bağlanır. Birleştirilen rayların uçları arasında ufak boşluklar bırakılır ve böylece sıcak havada genleşmeyle uzayan rayların birbirleri üzerinde baskı yapıp hatta tümsekler oluşturmaları önlenir. Daha sonra rayların arsına ve etrafına kırma taş (balast) döşenir. Kırma taş genellikle parçalanmış kayalardan ve volkanik küllerden oluşur ve traversin sağlam bir şekilde yerinde durmasını sağlar. Yağmur suyu da kırma taşın arasından süzülür ve çamurlu bir hale gelmez.

Demiryolunun bazı kısımlarında hareketli ray parçalarından oluşan makaslar vardır. Bu kısımlarda raylar 2 veya 3 değişik duruma ayarlanabilir ve tren önündeki hatlardan belli birine yöneltilir. İki hattın birbirini kesmesi de mümkündür. Bu gibi yerlere çapraz geçitler yapılır.